Soms duurt het even voordat je achteraf weet wat je had kunnen doen.

Een leerling was een tijdje terug heel vervelend tijdens een examen. Hij ging constant de discussie met mij aan. Ik stuurde hem op een gegeven moment weg maar had hem eigenlijk een keuze moeten geven.  Of een positieve houding nemen en alle hulp van mij krijgen of een negatieve houding en daar de consequenties van ondervinden. Ik had hem ook moeten uitleggen dat ik niet wil vechten en dat de discussie die hij aan wilt gaan ook een gevecht is. Wegsturen is voor hem vaak een bevestiging van zijn negatieve gedrag.

“Wat moet je dan?” zou je kunnen zeggen. Dat is best wel lastig. Iedere leerling is anders en vraagt om een andere aanpak. Maar duidelijke regels stellen, aangeven wat de consequenties zijn als je deze niet opvolgt en er zelf aan houden, lijken mij geen slecht begin.

Achteraf weet je wat je had kunnen doen.
Getagd op:             

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *